قضات دیوان عالی ممکن است قوانین سقط جنین ران علیه وید می سی سی پی، تگزاس را که بر کلینیک های والدین برنامه ریزی شده تأثیر می گذارد، لغو کنند.


واشنگتن – هر دو طرف به دادگاه عالی می گویند که هیچ حد وسطی در مبارزه با سقط جنین در روز چهارشنبه وجود ندارد. قضات می توانند حق سقط جنین در قانون اساسی را مجدداً تأیید کنند یا آن را به طور کلی لغو کنند.

حکم تاریخی رون علیه وید در سال 1973، که قانون ملی سقط جنین را اعلام کرد، با جدی ترین چالش در 30 سال گذشته در برابر دادگاه اکثریت 6-3 محافظه کار مواجه است که توسط سه نفر از نامزدهای رئیس جمهور دونالد ترامپ لغو شد.

همچنین ببینید |: خانه ایلینوی لغو اعلامیه سقط جنین والدین برای دختران زیر 18 سال را نهایی کرد

شریف گیرگیس، استاد حقوق در نوتردام که زمانی به عنوان وزیر دادگستری ساموئل آلیتو خدمت می کرد، می گوید: «اینجا هیچ بودجه نیمایی وجود ندارد.

حکمی که Roin و 1992 را لغو کرد به گفته مؤسسه Guttmacher، یک سازمان تحقیقاتی که از حقوق سقط جنین دفاع می کند، پرونده Planned Parenthood v. Casey منجر به سقط جنین مستقیم یا سقط جنین شدید در 26 ایالت خواهد شد.

مورد بحث برانگیز روز چهارشنبه از می سی سی پی می آید، جایی که قانون 2018 سقط جنین را پس از 15 هفته بارداری، مدت ها قبل از زنده ماندن، ممنوع می کند. دادگاه عالی هرگز به ایالت ها اجازه نداده تا حدود 24 هفته قبل از اینکه جنین خارج از رحم زنده بماند، سقط جنین را ممنوع کنند.

قضات حدود 6 هفته است که درباره ممنوعیت قبلی سقط جنین در تگزاس بحث می کنند، خواه به ساختار منحصر به فرد قانون مربوط می شود یا اینکه چگونه می توان آن را در دادگاه به چالش کشید تا حق سقط جنین. با این حال، حامیان سقط جنین نگران یک حکم 5-4 دادگاه در ماه سپتامبر بودند که به قانون تگزاس اجازه می داد که اساساً بر اساس دعاوی حقوقی شهروندان اعمال شود.

شانون بروئر، که سرپرست تنها کلینیک سقط جنین می سی سی پی، سلامت زنان جکسون است، گفت: “این نگران کننده ترین چیزی است که تا به حال تجربه کرده ام.”

بروئر گفت که این کلینیک سقط جنین را قبل از هفته شانزدهم بارداری توصیه می کند و حدود 10 درصد از سقط ها بعد از هفته پانزدهم رخ می دهد.

مرتبط |: تظاهرات برنامه ریزی شده والدین در ایلینوی علیه قانون سقط جنین تگزاس در فدرال پلازا

وی خاطرنشان کرد که از زمان اجرایی شدن قانون تگزاس، این کلینیک به جای دو یا سه روز، پنج روز در هفته یا شش روز افزایش چشمگیری در تعداد بیماران داشته است.

دادگاه‌های پایین‌تر قانون می‌سی‌سی‌پی را مسدود کردند، زیرا آنها ممنوعیت‌های دیگری برای سقط جنین دارند که از روش‌های سنتی استفاده شده توسط مقامات ایالتی و محلی استفاده می‌کنند.

دادگاه عالی پیش از این هرگز با رسیدگی به پرونده ای در مورد ممنوعیت سقط جنین موافقت نکرده است. اما پس از مرگ قاضی روث بادر گینزبورگ در سال گذشته و قاضی امی کونی بارت، یکی از سومین منصوبان ترامپ، جایگزین وی شد، دادگاه اعلام کرد که این پرونده را بررسی خواهد کرد.

ترامپ وعده داد که “حامیان زندگی” را منصوب کند و پیش بینی کرد که آنها تصمیم به لغو سقط جنین را رهبری خواهند کرد. تنها یک قاضی، کلارنس توماس، علناً خواستار اخراج روی شده است.

دادگاه می توانست قانون می سی سی پی را بدون رد صریح رونی کیسی تایید کند، نتیجه ای که هیچ یک از طرفین را راضی نمی کرد.

طرفداران سقط جنین می گویند که نتیجه همان ابطال پرونده های قبلی خواهد بود، زیرا منطق قانون تقریباً نیم قرنی دیوان عالی را از بین می برد.

همچنین ببینید |: راهپیمایی شیکاگو برای عدالت سقط جنین، حقوق باروری بر اساس قانون محدود کننده جدید تگزاس مبارزه می کند

«تصمیم برای حفظ این ممنوعیت مساوی با شکست رو است. جولی ریکلمن، که این پرونده را برای کلینیک به چالش می کشد، گفت: این ممنوعیت سقط جنین را حدود دو ماه قبل از زنده ماندن ممنوع می کند.

از سوی دیگر، مخالفان سقط جنین استدلال می کنند که دادگاه در واقع قانون سقط جنین را در رم اختراع کرده است و کیسی و نباید آن اشتباه را در این مورد تکرار کنند.

توماس جیپینگ، وکیل بنیاد هریتیج می‌گوید اگر قانون قانون می‌سی‌سی‌پی را اجرا می‌کند، باید دلیل آن را توضیح دهند. جیپینگ گفت، آنها یا می توانند دو پرونده بزرگ را لغو کنند، “یا باید قانون ساختگی دیگری ارائه دهند.”

مفسر محافظه‌کار، اد ویلان، می‌گوید که چنین نتیجه‌ای یک «شکست توده‌ای» برابر با حکم کیسی در سال 1992 است که در آن دادگاهی با هشت قاضی منصوب شده توسط روسای جمهور جمهوری‌خواه به طور غیرمنتظره‌ای دوباره روی را تأیید کرد.

مری زیگلر، مورخ حقوقی در دانشکده حقوق دانشگاه ایالتی فلوریدا، گفت: این دادگاه بسیار محافظه‌کارتر از دادگاهی است که بر کیسی حکم می‌دهد.

جان رابرتز، قاضی ارشد، اگر بتواند اکثریت دادگاه را متقاعد به انجام آن کند، می‌تواند رویکرد ملایم‌تر را تجدیدنظر کند. از زمانی که رابرتز در سال 2005 رئیس دادگاه شد، دادگاه گام های کوچک تری در مورد برخی مسائل برداشته است، حتی زمانی که به نظر می رسید فقط یک انتخابات دوگانه وجود دارد.

مرتبط |: جلسات دادگاه عالی در مورد قانون سقط جنین تگزاس از نزدیک توسط موافقان و مخالفان دنبال می شود

دو پرونده برای لغو اساس قانون حقوق رای فدرال که قوانین تبعیض آمیز احتمالی رای گیری در ایالت های دارای سابقه تبعیض را محدود می کرد، مورد نیاز بود.

در زمینه کار سازمان یافته، دادگاه به تعدادی از پرونده ها رسیدگی کرد که قدرت اتحادیه های بخش دولتی را از بین برد.

قبل از اینکه شرکت ها و اتحادیه های کارگری محدودیت های مخارج مبارزات انتخاباتی را لغو کنند، دیوان عالی دو دور استدلال را در مورد محدودیت های مخارج مستقل در عرصه سیاسی مورد بررسی قرار داد.

اگر دادگاه به روحیه عمومی توجه کند، از نظرسنجی‌هایی که نشان می‌دهد آنها از حفظ قلیه حمایت می‌کنند و یا برخی نظرسنجی‌ها نیز از محدودیت‌های بیشتر برای سقط جنین حمایت می‌کنند، متوجه می‌شود.

می سی سی پی یکی از 12 ایالتی است که آماده است در صورت شکست روی، تقریباً بلافاصله وارد عمل شود. این ایالت ها قوانینی به اصطلاح ترویج سقط جنین وضع کرده اند که تمام یا تقریباً همه سقط جنین ها را مجبور به ممنوعیت می کند.

زنان در آن ایالت ها که می خواهند سقط جنین کنند می توانند صدها مایل به یک کلینیک مجاور سفر کنند یا می توانند قرص های سقط جنین را از طریق پست دریافت کنند. سقط جنین های پزشکی در حال حاضر 40 درصد از کل سقط جنین ها را تشکیل می دهد.

برخی از خلاصه‌های حقوقی موجود در پرونده روشن می‌کند که پایان رو هدف نهایی مخالفان سقط جنین نیست.

پروفسور رابرت جورج پرینستون و دانشمند جان فینیس می نویسند که دادگاه باید بپذیرد که “کودکان متولد نشده یک شخص هستند” طبق ماده 14 قانون اساسی، نتیجه ای که تقریباً تمام سقط جنین های قانونی را متوقف می کند. فینیس مشاور قاضی نیل گورسوچ در پایان نامه ای در آکسفورد بود که علیه خودکشی کمکی استدلال می کرد.

حق چاپ © 2021 Associated Press. تمامی حقوق محفوظ است.